مجله طبی

همه چیز درباره طول عمر تعویض مفصل زانو

طول عمر تعویض مفصل زانو

طول عمر تعویض مفصل زانو یکی از مسائل مهم و چالش برانگیز برای افرادی است که مفصل زانو خود را جراحی و عوض کرده‌اند. ما در این مقاله از ایران طب مگ به تعویض مفصل زانو خواهیم پرداخت و  در مورد این جراحی زانو که زندگی بسیاری از افراد را بهبود بخشیده است صحبت خواهیم کرد.

همچنین در مورد مشکلاتی که ممکن است در حین انجام این جراحی، تجربه کنید و راه بهبودی پس از آن صحبت خواهیم کرد. بیایید بررسی کنیم که چگونه تعویض زانو می‌تواند زندگی شما را بهبود بخشد!

طول عمر تعویض مفصل زانو

اکثر اوقات، طول عمر تعویض مفصل زانو (TKR) حدود ۱۵ تا ۲۰ سال است. البته احتمال دارد در برخی موقعیت‌ها انجام مجدد جراحی زودتر احتیاج شود.  به طور کلی، در پنج سال گذشته تعداد جراحی‌های تعویض مفصل افزایش یافته است.

 پیشرفت در مواد و تکنولوژی به دوام بیشتر این ایمپلنت‌ها کمک می‌کند. با این حال، ضروری است به یاد داشته باشید که هیچ روش پزشکی نمی‌تواند مادام العمر و بدون مشکل باشد. برای به حداکثر رساندن طول عمر زانو مصنوعی، مهم است که به‌طور منظم با جراح ارتوپد ملاقات کنید. 

وی پیشرفت شما را زیر نظر خواهد داشت و هرگونه نگرانی را به سرعت برطرف می‌کند. علاوه‌بر این، حفظ یک سبک زندگی سالم، از جمله ورزش منظم و یک رژیم غذایی متعادل، می‌تواند به‌طور قابل توجهی به موفقیت بلندمدت زانو مصنوعی کمک کند.

تعویض مفصل زانو

تعویض مفصل زانو چگونه انجام می‌شود؟

تعویض زانو یک عمل جراحی است که در آن بخشی از مفصل زانو را تعویض می‌کنیم . به این عمل آرتروپلاستی زانو نیز می‌گوییم. به‌طور دقیق‌تر در این عمل، قسمت‌های آسیب‌دیده مفصل شما برداشته می‌شود و با یک مفصل فلزی یا پلاستیکی جایگزین می‌شود.

جراحی تعویض مفصل زانو معمولاً تحت بی حسی منطقه‌ای انجام می‌شود. این بدان معناست که ما فقط ناحیه‌ای از بدن را که تحت عمل جراحی قرار می‌گیرد بی حس می‌کنیم.  البته ممکن است این کار را تحت بیهوشی عمومی هم انجام دهیم. 

همان‌طور که گفتیم، در طول این عمل، جراح استخوان و غضروف آسیب‌دیده مفصل زانو را برمی‌دارد. به‌دنبال آن، این قطعات را با یک مفصل مصنوعی جایگزین خواهند کرد. این مفاصل مصنوعی ساخته‌شده از فلز و پلاستیک هستند. این قطعه شباهت زیادی به زانوی شما دارد.

این جراحی، یک روش بسیار رایج است که معمولاً بدون عارضه است و چند ساعت طول می‌کشد. پس از انجام عمل، در بیمارستان بهبود خواهید یافت و بعد از ترخیص ارتباط مداوم با پزشک خود را فراموش نکنید. تکنیک‌های فیزیوتراپی و مدیریت درد به شما کمک می‌کند تا قدرت و تحرک را دوباره به‌دست آورید. در نهایت قبل از اینکه متوجه شوید، به زانویی خواهید رسید که کاملاً جدید و سالم است!

هزینه تعویض مفصل زانو

با صحبت با یکی از اعضای تیم ما می‌توانید درک بهتری از هزینه‌های مربوط به این عمل داشته باشید . اکثر بیماران می‌گویند که این هزینه ارزشش را داشت. تعویض زانو معمولاً مزایای طولانی مدت زیادی در کیفیت زندگی دارد. ما می‌دانیم که برای بسیاری از مردم، هزینه یک عامل مهم است. چندین مسئله می‌تواند بر هزینه جراحی تعویض زانو تأثیر بگذارد از جمله:

      • موقعیت شما

      • بیمارستانی که انتخاب می‌کنید

      •  هزینه‌های جراح

      •     پیچیدگی پرونده شما

      • این که آیا شما پوشش بیمه‌ای دارید

    عوامل موثر در طول عمر پروتز زانو

    روش جایگزینی زانو که اغلب موثر است، شامل تعویض مفصل زانو با ایمپلنت است. اما گاهی اوقات ممکن است به‌دلیل شل شدن یا سایش ایمپلنت، یک درمان مجدد لازم باشد. بسته به شرایط، عمل مجدد ممکن است شامل تعویض تنها بخشی از ایمپلنت، جایگزینی کامل مفصل یا هر دو باشد. در ادامه عوامل موثر در طول عمر پروتز زانو را با هم بررسی خواهیم کرد. این عوامل عبارت هستند از:

    ورزش عامل موثر در طول عمر پروتز زانو

    1.     حفظ شاخص توده بدنی سالم (BMI)

    افزایش وزن ناخواسته اغلب نتیجه عادات غذایی نادرست و سبک زندگی بی تحرک پس از جراحی است. بنابراین، توصیه می‌شود با داشتن یک رژیم غذایی متعادل و انجام ورزش‌های منظم و سبک، BMI  سالمی داشته باشید.

        • ورزش منظم و انجام فعالیت‌های بدنی

      ورزش منظم ضروری است. البته به هیچ وجه فراموش نشود که قبل از شروع یک برنامه تمرینی سخت، همیشه از پزشک خود در مورد رعایت نکات کمک بخواهید. معمولاً توصیه می‌شود حداقل پنج روز در هفته به ورزش‌های هوازی یا پیاده‌روی سریع بپردازید. این کار علاوه‌بر تقویت ماهیچه‌ها به نشست و تنظیم مناسب ایمپلنت‌ها کمک می‌کند. 

      3.     نشستن صحیح

      در چند ماه اول پس از تعویض زانو، نشستن روی صندلی، ساییدگی و پارگی را کاهش می‌دهد و به ایمپلنت‌ها اجازه می‌دهد تا مطابق با انحنای استخوان واقعی بهتر جا بیفتند. 

      4.     کیفیت ایمپلنت

       نوع و کیفیت کاشت زانو مصنوعی، در طول عمر آن نقش بسزایی دارد. مفاصل پروتز با کیفیت بالا که از مواد بادوام ساخته شده‌اند، دوام بیشتری دارند. جراح شما در مورد بهترین گزینه ایمپلنت مطابق نیازهای خاص شما باید تصمیم بگیرد.

      5.     تکنیک جراحی

       مهارت و تجربه جراح شما عامل بسیار مهمی است. یک جراحی خوب انجام شده با هم ترازی و قرارگیری دقیق ایمپلنت می‌تواند عمر مفصل مصنوعی زانو شما را افزایش دهد.

          • سن بیمار و سطح فعالیت

         بیماران جوان‌تر با شیوه‌های زندگی فعال‌تر ممکن است فشار بیشتری بر روی مفصل زانو مصنوعی وارد کنند که به‌طور بالقوه منجر به ساییدگی و پارگی سریع‌تر می‌شود. با این حال، پیشرفت در کیفیت ایمپلنت باعث شده است که تعویض زانو حتی برای افراد فعال دوام بیشتری داشته باشد.

        7.     عوارض و عفونت‌ها

        عفونت‌ها یا عوارض بعد از جراحی می‌توانند بر طول عمر مفصل مصنوعی زانو تأثیر بگذارند. درمان سریع و پیگیری منظم برای رفع هر مشکلی که ممکن است ایجاد شود ضروری است.

        نکته: بیمارانی که از بیماری‌های مزمن مانند دیابت و فشار خون بالا رنج می‌برند، باید به‌طور مرتب شرایط خود را اندازه‌گیری و بررسی کنند. بیماران دیابتی باید قند خون خود را به‌طور مداوم مورد بررسی قرار دهند، زیرا حتی ماه‌ها پس از جراحی شانس بیشتری برای ابتلا به عفونت دارند. اگر این مسائل به‌طور دقیق انجام شود، زانو مصنوعی ممکن است طول عمر بیشتری داشته باشند و دیرتر نیاز به تعویض پیدا کند.

        جمع‌بندی

        طول عمر تعویض مفصل زانو یکی از مسائل مهم و چالش برانگیز برای افرادی است که مفصل زانو خود را جراحی و عوض کرده‌اند. سایت ایران طب مگ به ارائه مشاوره خدمات ارتوپدی با بالاترین کیفیت از جمله جراحی تعویض مفصل زانو مصنوعی اختصاص دارد.  به طور کلی، طول عمر دقیق تعویض زانو مصنوعی می‌تواند بسته به عوامل متعددی متفاوت باشد که در این مقاله به بررسی آن‌ها پرداختیم.

        سوالات متداول

        چه عواملی موثر بر طول عمر مفصل زانو است؟

        عوامل موثر بر طول عمر مفصل زانو عبارت است از: ورن، ورزش، کیفیت ایمپلنت، تکنیک جراحی، سن بیمار و سطح فعالیت، عوارض و عفونت‌ها.

        هزینه تعویض مفصل زانو چقدر است؟

        هزینه تعویض مفصل زانو وابسته به عوامل مختلفی است، از جمله موقعیت شما، بیمارستانی که انتخاب می‌کنید، هزینه‌های جراح، پیچیدگی پرونده شما و اینکه آیا شما پوشش بیمه‌ای دارید.

        تعویض مفصل زانو چگونه است؟

        تعویض مفصل زانو عمل جراحی است که در آن قسمت‌های آسیب‌دیده مفصل شما برداشته خواهد شد و به عنوان جایگزین آن، یک مفصل فلزی یا پلاستیکی قرار می‌گیرد.

        ‫0/5 ‫(0 نظر)

        دیدگاهتان را بنویسید

        نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *